Feesten met Transylvanische Hongaren - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Leen Jochems - WaarBenJij.nu Feesten met Transylvanische Hongaren - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Leen Jochems - WaarBenJij.nu

Feesten met Transylvanische Hongaren

Door: Leen Jochems

Blijf op de hoogte en volg Leen

08 April 2013 | Roemenië, Tîrgu Mureş

Szia!

Een bewogen weekend achter de rug, dus tijd om jullie nog eens te updaten. De werkweek is voorbij gevlogen, omdat ik een aantal dingen had om naar uit te kijken.

De pret - en de drukte- kon al beginnen op donderdag. Om 7 uur stond ik in een leeg kantoor, dat langzaam volliep. Ik verbaasde mezelf, en mijn directe baas Enikö, door op tijd uit mijn bed te geraken. Gevolg was wel dat ik om 16 uur mocht vertrekken en me in alle haast klaar mocht maken voor de AIESEC Awards.

Juist op tijd arriveerde ik in het sjieke continental hotel, waar ik ontvangen werd met een glaasje champagne, een cake en andere hapjes. Het eerste deel was erg leuk. Helaas was het tweede deel langdradig en ik was niet de enige die regelmatige op haar horloge keek. Er kwam dan toch een eind aan en ik kon vertrekken naar het volgende feestje: een afscheidsfeestje van twee collega's die naar Ierland gaan. Een beetje overdressed kwam ik op het feestje aan dat al enkele uren bezig was. Al bij al een gezellige avond om een lange dag af te sluiten.

Ook de volgende dag stonden er leuke dingen op het programma: ik ging op weekend met mijn collega Gyopi en haar man Zozo (Zoltan), hun vrienden en familie ter gelegenheid van Zozo's verjaardag.

Vrijdagavond waren we maar met drie en konden dus alle tijd nemen om onze bestemming te bereiken. Na de supermarkt, was de eerste stop, haar schoonouders. Heel vriendelijke mensen, waar we meteen ontvangen werden met koekjes en koffie. Ik dacht altijd dat haar schoonouders een kleine boerderij hadden. Uiteindelijk bleken het een paar kippen en konijnen te zijn. Vol trots toonde haar schoonvader een pasgeboren konijntje van 3 weken oud, dat even later nieuwsgierig over de tafel liep :)

Onderweg pikte we nog een babbelzieke yogaleraar op (jawel, de herinneringen aan vorig weekend kwamen weer boven). Hiervoor moesten we wel even de overvolle auto verbouwen, maar uiteindelijk geraakten we op onze bestemming. De yogaleraar bedankte Gyopi en Zoltan met een paar yogaboeken en lavendelstokjes. Gyopi vond dit geweldig, Zoltan was iets minder enthousiast, maar dit zorgde wel voor grappige momenten tijdens de rest van het weekend.

Vrijdag werd een rustige avond met een glaasje wijn en de gebruikelijke roddels over de collega's. Zaterdagochtend kwam langzaam op gang, maar tegen de middag arriveerde de eerste gasten, een gezin met twee kleine kindjes. Hoewel ze erg schattig waren, niet bepaald mijn doelgroep ;) Maar naarmate de dag vorderde, werd mijn omgang met kinderen toch wat vlotter: een wandeling door de tuin met een Hongaars brabbelende uk aan mijn hand, op de schoot, oppakken en handjes afkuisen. Gelukkig nog geen luiers verversen, dat was toch een stap te ver geweest :)

In de late namiddag arriveerden de andere gasten en werd de barbecue aangestoken. Op het menu: mici en flocon en veel zelfgemaakte producten. Nadat de meerderheid van de gasten waren vertrokken, stond er ons een grote afwas te wachten. Die avond bleven we met 8 in het huis.

Op zondag werden de laatste dingen opgeruimd, maar telkens opnieuw bleef er nieuwe afwas opduiken. Uiteindelijk vertrokken we richting Targu Mures, met de nodige tussenstops: de schoonzus, de schoonouders en een typisch Hongaars dorpje.

Vandaag heb ik kennisgemaakt met een nieuwe collega - een Roemeense -, dus nu moeten we het kantoor terug met drie delen. En we waren alledrie even slaperig, dus we hebben iets gemeenschappelijk :)

Groetjes,
Leen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leen

>>> meer foto's op: www.picasaweb.google.com/Leen.Jochems

Actief sinds 31 Jan. 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 69120

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 01 Oktober 2013

AIESEC internship in Roemenië

01 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Erasmus in Griekenland

Landen bezocht: