Groene vingers - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Leen Jochems - WaarBenJij.nu Groene vingers - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Leen Jochems - WaarBenJij.nu

Groene vingers

Door: Leen Jochems

Blijf op de hoogte en volg Leen

13 April 2013 | Roemenië, Tîrgu Mureş

Hoi allemaal!

Ik zal jullie nog eens updaten over mijn ooh zo spannende leven in Roemenië. :p Dus sinds maandag zijn we terug met drie in ons kantoortje en het gaat goed. Naast gewerkt, wordt er ook veel gelachen. En het is ook wel leuk om te zien dat mijn nieuwe collega, dezelfde moeilijkheden ondervindt als ik in het begin, nl. de angst voor de telefoon :)

Naast mijn gewone job, heb ik ook een "nieuwe bron van inkomsten" gevonden. Een collega van de IT gebuikt ons kantoor graag als telefooncel. Van mijn baas Enikö kreeg ik de tip om daar kosten voor aan te rekenen en als goede werknemer luister ik naar mijn baas. ;) Mijn collega was behoorlijk verbaasd toen ik hem 10 lei vroeg voor een telefoontje. Maar zijn verbazing over het feit dat ik "lei" zeg, was minstens even groot. Lei is namelijk de benaming voor de vorige munteenheid van Roemenië, een munt die niets waard was. Daarom hebben ze een aantal jaar geleden besloten om van die munt de laatste vier nullen weg te laten. Deze nieuwe munteenheid heet RON, of nieuwe Roemeense lei. Wat vroeger 10 000 lei was is nu 1 RON, oftewel € 0,22. En dat is ook meteen de vergoeding die ik kreeg van mijn collega ;)

Ondertussen leer ik ook nog Nederlands aan Enikö. Nog voor ik 's morgens op mijn stoel zit, vertelt ze me al wat ze die dag wilt leren. Als ijverige studente noteert ze alles in een word-document. De uitspraak is redelijk, maar aan de schrijfwijze is nog heel veel werk.

Vandaag, zaterdag 13 april, was het nog eens tijd om de AIESEC'ers op te zoeken. We namen deel aan een actie om 10.000 bomen te planten in een dorp, op een uurtje rijden van Târgu Mures, samen met 100 andere vrijwilligers. Helaas begon de dag al met regen en waren sommige al verkleumd voor we op onze bestemming aankwamen. Nadat we een aantal boompjes gepland hadden, kregen we een flinke regenbui in onze nek. Gevolg: iedereen nat en koud. Vroeger dan verwacht keerden we terug naar Târgu Mures.

Na een heerlijk warme douche ga ik nu een rustige - en warme - avond tegemoet. Geniet nog van jullie weekend!

Groetjes,
Leen

  • 14 April 2013 - 22:23

    Joor:

    Leen, wat ben je toch een goeie weldoener :)
    Hier ook alles z'n gangetje. Gisteren feestje van Den Dorpel met 30 jaar Peter & zn botsotto's en 20 jaar Stiletto. Samen met Eva en Annemie henne geweest, was wel gezellig!
    Doet da goed ginder he!! Xx

  • 14 April 2013 - 23:24

    Annemie:

    Leentje! :)
    Boompjes planten, goh, stiekem schuilt er nog een boomkweker in jou ;-)
    Ik heb je gisteren gemist hoor, het was een leuk feestje. Volgende keer met jou er bij he ;)
    nog veel plezier daar op je werk. Ik kijk al uit nr je volgende verslag.
    dikke kus! x

  • 15 April 2013 - 12:32

    Viv:

    Haï Leen, weer een ervaring erbij , komt ooit eens van pas ?
    Onze week begint met regen ,maar bij ons zal het niet lang duren ,
    want vertrek woensdag naar de zon voor een weekje , heerlijk!
    Fijne week groetjes van ons X !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leen

>>> meer foto's op: www.picasaweb.google.com/Leen.Jochems

Actief sinds 31 Jan. 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 69125

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 01 Oktober 2013

AIESEC internship in Roemenië

01 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Erasmus in Griekenland

Landen bezocht: