Op bezoek bij Dracula - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Leen Jochems - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Dracula - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Leen Jochems - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Dracula

Door: Leen Jochems

Blijf op de hoogte en volg Leen

23 April 2013 | Roemenië, Tîrgu Mureş

Hey allemaal!

Ik heb mijn bezoek aan het Dracula-kasteel overleefd, dus zoals beloofd hier een nieuw verslagje.

Nadat ik mijn slaapplaats-probleem had opgelost, vertrok ik donderdag namiddag naar Brasov (uit te spreken als Brasjov, reistijd 4 uur). Daar aangekomen werd ik opgehaald door Melinda, een studiegenote van mijn collega Gyopi. Zij bracht me naar mijn hostel, een conferentiecentrum boven een kerk. Ik had me verwacht aan een ouderwetse houten zolder, maar in werkelijkheid was alles heel modern. Mijn vakantie kon niet meer stuk!

Na mijn avondmaal in het centrum was het langzaam tijd om terug te keren naar mijn hostel. Helaas liet mijn oriëntatievermogen mij in de steek waardoor ik de avond afsloot met een fikse avondwandeling. Mijn voornemen voor het weekend: in het vervolg vertrouw ik enkel nog mijn kaart en niet meer mijn oriëntatievermogen :)

Op vrijdag kon mijn vakantie pas echt beginnen met een stadsbezoek aan Brasov. Hoewel de zon scheen, begon mijn dag toch met een kleine tegenvaller: doordat de kabelbaan gesloten was, kon ik de Tampa heuvel niet bezoeken. Gelukkig had ik nog een hele wandeling uitgestippeld, dus had ik geen tijd om er over te tobben. Mijn wandeling leidde me langs de oude stadsmuur, door de stadspoort, langs het smalste straat in Oost-Europa, de zwarte kerk en nog veel meer. Regelmatig een pauze om van het zonnetje te genieten, met een kleurtje tot gevolg :)
In de avond trok ik naar een uitkijktoren om te genieten van Brasov by night (een tip van Melinda). Helaas had ik de tijd een beetje verkeerd ingecalculeerd en was ik veel te vroeg op het uitkijkpunt. Uiteindelijk werd het een beetje frisjes, maar niet donker. Brasov staat bekend als de stad waar de beren in de winter de vuilbakken plunderen. Het idee om te eindigen als avondmaal voor een beer was niet bepaald aantrekkelijk en ook de verleiding naar een warme douche werd steeds sterker. Het werd dus Brasov by schemerlicht, als afsluiter van een geslaagde dag.

Zaterdag trok ik naar Sinaia voor een bezoek aan het Peles kasteel, een kasteel van Roemeense heersers en één van de modernste kastelen in Europa. In de 19e eeuw had dit kasteel al centrale verwarming en een lift! En wij, West-Europeanen, maar denken dat Roemenië een ontwikkelingsland is ;) !
Op de terugweg bezocht ik nog een klooster (monastery) en toen keerde ik terug naar Brasov. In Brasov zocht ik nog de busuren op van mijn volgende bus op zondag. Ondertussen begon ik mijn voeten serieus te voelen, dus werd het een korte avond.

Zondag was het tijd voor een bezoek aan het beroemde Dracula-kasteel oftewel het Bran kasteel. Nadat ik door een straat met belachelijke souvenirs wandelde, passeerde ik de poort waarachter het kasteel opdoemde op de top van de rots. Hoewel dit kasteel veel beroemder is, vond ik het Peles kasteel mooier. Voor alle duidelijkheid: eigenlijk heeft het Bran-kasteel weinig tot niets met Dracula te maken. Het werd gebouwd als verdedigingskasteel voor de Bran-pas, de grensovergang tussen de regio's Transsylvanië en Wallachia. De heerser die in het kasteel woonde, Vlad Tepes, was mogelijk de inspiratiebron voor Bram Stoker's roman Dracula. Een nu jullie fascinatie voor Dracula waarschijnlijk een heel stuk minder is (die van mij alvast wel), zal ik jullie even helemaal ontnuchteren: Vlad Tepes was geen vampier en dronk geen bloed. Het was gewoon een wrede, angstaanjagende man.

Op de terugweg naar Brasov, maakte ik een tussenstop in Râsnov (uit te spreken als Risjnov) waar ik een fort bezocht. Via een alternatieve weg, beklom ik het fort op de heuvel, een behoorlijke inspanning. Maar mijn inspanningen werden beloond want het uitzicht was prachtig. Ook het fort zelf was wel de moeite om te bezoeken en ondertussen kwam ook de zon tevoorschijn, dus kon ik op de top genieten van het zonnetje.
Om naar beneden te gaan, nam ik de 'normale' hoofdweg. Aan de voet van de heuvel werd ik begroet door een gigantische kudde schapen en een viertal herders en minstens evenveel honden. Dit tot mijn vermaak en dat van vele andere toeristen.

Helaas was het zondagavond tijd om terug te keren naar Târgu Mures. Tijdens mijn verblijf in Brasov ben ik er achtergekomen dat roller skaten enorm populair is in Roemenië. Ook heb ik ontdekt dat er in de dorpen rond Brasov meer straathonden zijn, dan rond en in Târgu Mures. Gelukkig ben ik niet meer bang van honden, want dan zou ik hier in constante angst leven.

Maandag voormiddag kon ik nog lekker uitslapen, maar in de namiddag moest er gewerkt worden. Enerzijds pijnlijk na zo'n geweldig weekend, maar anderzijds kon ik nog steeds nagenieten :)

Op naar de volgende trip!

Vele groetjes,
Leen

  • 29 April 2013 - 09:46

    Viv:

    Haï Leen, mooie foto's en zo te lezen veel gezien in korte tijd !
    Fijne werkweek en tot de volgende , grt !

  • 05 Mei 2013 - 08:52

    Hilda:

    hoi leen, wij zijn ook bij Dracula op de kofie geweest ;) maar dat ander kasteel is inderdaad veel mooier
    nu heb je dan ook die zwerfhonden gezien ( dat is het enige wat me tegenstaat in het land )
    eind aug gaan we toch nog maar 'ns 'n week richting roemenië , we hebben nog maar de helft gezien, en de mensen zijn zo gastvrij
    de zoutmijnen vielen wat tegen , maar de natuur, bergen waren imposant !!!
    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leen

>>> meer foto's op: www.picasaweb.google.com/Leen.Jochems

Actief sinds 31 Jan. 2010
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 69124

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 01 Oktober 2013

AIESEC internship in Roemenië

01 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Erasmus in Griekenland

Landen bezocht: